Illustration af Borgepic.dk

Heldet tilsmiler den velforberedte. Sådan lyder et gammelt, men for kommunikationsrådgivere yderst relevant, mundheld. Du kan kun levere god og effektiv rådgivning, hvis du er ordenligt forberedt. At finde tid til grundig forberedelse i travl hverdag kan dog ofte være svært og derfor skal du, hvis du vil sikre at du kan performe bedst muligt, være bedre til at skabe tid og rum til at bringe din (og dine k-kollegaers) faglighed i spil.

Det gør du helt konkret ved at ”kigge i krystalkuglen” og arbejde aktivt med at forsøge at forudse og foregribe svære situationer:


Omdirigér og skab plads

Undgå for alt i verden at forfalde til revolverrådgiving. Hvis en kollega fanger dig på gangen eller ringer til dig og vil have løsninger her og nu, så får du sjældent givet den bedste rådgivning. Ganske simpelt fordi du ikke når at få overblik over opgaven og overveje alle relevante faktorer.

Gør derfor dig selv den tjeneste, at forsøge at omdirigere – bed eks. din kollega om lige at sende lidt uddybende info om hvem, hvad, hvor, hvorfor osv. eller spørg aktivt ind til opgaven indtil du har en idé om behov og omfang. Kom gerne med nogle overordnede betragtninger, men bed om lov til lige at vende tilbage senere (i morgen eller om et par dage) med et gennemtænkt svar. På den måde giver du dig selv tid og rum til at tænke og bringe din faglighed ordenligt i spil.

Skab tid til forberedelse

Før enhver rådgivningssituation bør du altid sætte minimum 30 min. af til forberedelse. Selvom det kan være svært at finde den tid, så gør det din rådgivning uendeligt meget bedre, hvis du lige når at få tid til at fokusere 100 % på den forestående opgave og tage et grundigt ”kig i krystalkuglen”: Hvem skal du mødes med, hvorfor og hvad er kriterierne for succes?

Brug tid på at løbe dagsordenen igennem og tjek op på tidligere aftaler og eventuelle leverancer og status herpå. Slut af med at ”tænde” for dit rådgivermindset, så du lige når at overveje hvad der er på spil for dem du skal hjælpe, hvad er deres forventninger er til dig, hvordan du retorisk griber det an og hvilken strategisk framing der er nødvendig.

Hav en løsning klar

Folk hader at tage til møder, hvor der ikke er et output. Derfor skal du altid som minimum have gjort dig tanker om et par konkrete løsninger eller afstemt med dig selv og evt. dit team, hvad du/I vil kunne byde ind med og hvornår.

Ved at forberede løsningsmuligheder, sikrer du at du selv har noget at pejle efter, og at dem du rådgiver føler at der er perspektiv i dine løsninger. Samtidigt lægger du fundamentet for, at dialogen med dine rådtagere kan afstedkomme fremdrift – og dermed at du tilfører værdi.


Ovenstående er tre konkrete bud på, hvordan du sikrer at du får tid og plads til at bringe din og dine kollegaers faglighed bedst muligt i spil. Selvom det ikke altid vil være muligt, at efterleve de tre råd, så er vigtigt at stå fast på, at god rådgivning, som alle andre håndværk, kræver ordenlig forberedelse.

Er du enig, uenig eller har du erfaring med, at der er andre egenskaber eller kompetencer, som definerer den gode k-rådgiver? Så er du meget velkommen til at byde ind med en kommentar nedefor 🙂

Ovenstående pointer stammer fra mit interview med kommunikationsforsker, underviser og strategisk kommunikationsrådgiver, Anne Katrine Lund, i min podcast K-Rådgiver.

Du kan finde og lytte til afsnittet her.

Vil du have flere perspektiver på arbejdet som kommunikationsrådgiver, så find og lyt til de øvrige afsnit af K-Rådgiver i din foretrukne podcast-app eller på www.k-rådgiver.dk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *